In het onderwijs draait alles om voorbereiding op de toekomst. Maar hoe zorg je ervoor dat studenten niet alleen kennis vergaren, maar ook de vaardigheden ontwikkelen die ze nodig hebben in een wereld die voortdurend verandert? Bij LEF geloven we dat Design Thinking één van de elementen is om ondernemend gedrag in het onderwijs te stimuleren. Tijdens onze ondernemersweken zetten we Design Thinking in als praktische en inspirerende methode om studenten te leren denken en werken als ondernemers.Design Thinking is geen standaard stappenplan, maar een mindset die draait om creatief probleemoplossen, experimenteren en itereren. Het helpt studenten onzekerheid te omarmen en te zien als een kans om nieuwe oplossingen te ontdekken. In plaats van direct in oplossingen te denken, leren studenten eerst de kern van een probleem begrijpen door middel van interviews, observaties en véél experimenteren!
Tijdens een challenge-based ondernemersweek werken studenten in teams aan een echt vraagstuk uit hun regio. Ze doorlopen de vijf fasen van Design Thinking:
Door deze aanpak ontdekken studenten niet alleen hoe ze ondernemend kunnen denken, maar leren ze ook samenwerken, kritisch reflecteren en flexibel omgaan met veranderingen - essentiële vaardigheden voor de toekomst.
Tijdens het toepassen van de design thinking methodiek werken studenten of leerlingen aan echte problemen en presenteren uiteindelijk hun oplossingen aan een vakkundige jury rechtstreeks uit het werkveld. Dit maakt een onderwijsweek niet alleen leerzaam, maar ook ontzettend inspirerend. Wil jij dat jouw studenten op een vernieuwende manier gaan ervaren wat ondernemerschap is? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!