Arbeidsmarktcommunicatie campagne FNV
Veel jongeren zijn zich niet bewust van hun rechten op de arbeidsmarkt en zien vakbonden als iets voor oudere generaties. Met een strategische TikTok-campagne maken we arbeidsrechten toegankelijk, herkenbaar en relevant voor een nieuwe generatie werkenden.

Arbeidsmarkt communicatie:
hoe bereik je jongeren
met complexe thema’s
van de vakbond
In een wereld waarin jongeren minder vaak traditionele media consumeren, is social media dé plek om ze te informeren en activeren. Voor de FNV ontwikkelden we een innovatieve arbeidsmarkt-communicatiecampagne die jongeren in Noord-Nederland op een natuurlijke manier betrekt bij hun rechten op de arbeidsmarkt. Het doel? Meer bewustwording, betrokkenheid en activering rondom arbeidsrechten onder een doelgroep die de vakbond nog niet altijd weet te vinden.
Nieuwe
video's
Enthousiaste
jongeren
Betrokken
kijkers

Direct in de belevingswereld
Om écht impact te maken, doken we in de belevingswereld van jongeren. Via focusgroepsessies ontdekten we dat veel jongeren niet precies weten wat een vakbond voor hen kan betekenen en dat ze vaak denken dat vakbonden alleen iets kunnen betekenen voor oudere generaties. Arbeidsrechten zoals minimumloon, pensioen en cao’s voelen voor velen als een ‘ver-van-mijn-bed-show’, terwijl deze juist cruciaal zijn voor hun toekomst. Met deze inzichten lanceerden we een TikTok-campagne die jongeren niet alleen informeert, maar ook activeert. In snippets (korte video's) brachten we arbeidsrechten tot leven met authentieke verhalen en herkenbare situaties. Het resultaat? Meer dan 3 miljoen bereikte accounts en 100.000 betrokken kijkers.